Aamulla lunta oli taas niin paljon, että meidän piti lähteä lumitöihin. Nyt lumi oli paljon raskaampaa kuin sunnuntai-iltana, koska lämpötila oli plussan puolella. Olen nyt siis kotikuntoillut jo kahtena päivänä, kun olen tehnyt lumitöitä omalla pihalla toista tuntia. Iltapäivällä seurasin Rianan taiteentekemistä. Lyhyessä ajassa syntyi akryyliväreillä Purot-niminen taideteos, jonka saa Rianan äidinäiti. Illalla katsoimme televisiosta Suomen Urheilugaalaa, jossa palkittiin urheilijoita ja urheiluvaikuttajia viime vuoden saavutuksista.

Vaikka olemmekin Amerikassa jo silloin, kun Söderkullan kirjaston tämän kevätkauden ensimmäinen lukupiiri kokoontuu, halusin lukea tammikuun lukupiirikirjan, joka oli Marissa Mehrin vuonna 2013 ilmestynyt esikoisromaani Veristen varjojen ooppera. Marissa Mehr on helsinkiläinen kirjailija, kriitikko ja päätoimittaja. Koska olen kiinnostunut oopperasta, myös oopperamaailmaan sijoittuva romaani tuntui kiinnostavalta luettavalta.

DSC04768a.jpg

Tarina kertoo ranskalaisesta oopperaohjaajasta Juliette Rochesta, joka pakenee menneisyyttään Venäjälle vuonna 1994. Hän saapuu Trupovoon, jossa hänen on tarkoitus ohjata Puccinin Turandot. Juliette on opiskellut Euroopan ja Ranskan hienoimmissa akatemioissa ja valmistunut huippuarvosanoin. Hän on opinnoissaan erikoistunut nimenomaan italialaiseen oopperaan. Trupovossa hänelle selviää, ettei hän tulekaan ohjaamaan Turandotia, vaan hän päätyy Jevgeni Onegin -oopperan apulaisohjaajaksi, koska edellinen apulaisohjaaja on kadonnut mitään ilmoittamatta.

Jevgeni Oneginin ykkösmiehityksessä Jevgeni Oneginia esittää komea baritoni Dmitri Vladigolosov. Juliette rakastuu Dmitriin ja Dmitristä tulee Julietten salainen rakastaja. Dmitrin ja Julietten suhde on kuitenkin hyvin ristiriitainen. Dmitrin käytös on hyvin epäystävällistä ja arvaamatonta, mutta Juliette ei pysty irrottautumaan tuhoon tuomitusta suhteesta. Hän tuntee itsensä ulkopuoliseksi työyhteisössään, koska hän ei osaa yhtään venäjää ja hänestä tulee täysin riippuvainen Dmitristä.

Jevgeni Oneginin esityksestä tulee menestys ja  Dmitrin suoritus oopperassa hullaannuttaa yleisön. Dmitri saa kiinnityksen Moskovaan, josta hänelle tarjotaan pääroolia Verdin La forza del destino  (Kohtalon voima) -oopperassa heti, kun Jevgeni Oneginin esitykset Trupovossa olisivat ohi. Juliette kertoo Dmitrille, että hän voisi jäädä Venäjälle ja seurata Dmitriä Moskovaan. Dmitri ei hirvittävästi innostu ehdotuksesta, mutta Juliette matkustaa kuitenkin Dmitrin mukana Moskovaan. Realistisen alun jälkeen tarina muuttuu epätodelliseksi. On jollain tavalla ahdistavaa, kun ei tiedä, mikä tarinassa on totta ja mikä unta tai kuvittelua. Lopussa olo on hyvin hämmentynyt; miten tarina oikein päättyi? Samanlainen häilyvä tunnelma ja kasvava jännitys oli baletin maailmaan sijoittuvassa Black Swan -elokuvassa, jonka olen nähnyt kaksi kertaa.

Veristen varjojen ooppera on kaikesta hämmentävyydestään huolimatta kiinnostava ja jännittävä luettava. Julietten ja Dmitrin tarinan taustalla kulkee koko ajan Jevgeni Oneginin tarina, joka on tullut tutuksi sekä Jevgeni Onegin -oopperasta että Onegin-baletista. Niiden pohjana on Aleksandr Puskinin vuosina 1823 - 1831 julkaistu runoteos.