Haeska Manor

Olimme varanneet neljän päivän lintumatkan Viroon ja eilen maanantaina lähdimme Tallink Siljalla Helsingin Eteläsatamasta aamukahdeksalta kohti Tallinnaa. Laivalla oli tosi hiljaista, matkustajia oli vain parisataa. Olimme ainoat asiakkaat erikoisaamiaista tarjoavassa laivan ravintolassa, jossa oli tarjolla hyvin monipuolinen aamiaisbuffet. Laiva saapui Tallinnaan puoli kahdeltatoista ja lähdimme suoraan laivalta ajamaan Haeskaan Maatsalun lahden rannalle, josta olimme varanneet majoituksen Haeska Manorista kolmeksi yöksi. Haeskan kartanon kivirakenteinen herrastalo on rakennettu 1700-luvun alussa ja se sijaitsee Länsi-Virossa Maatsalun kansallispuistossa muutaman sadan metrin päässä Itämerestä.

Navigaattorin ohjaamana pääsimme hyvin perille Haeska Manoriin, jonka omistaja on suomalainen mies. Saatuamme huoneemme ajoimme Maatsalun lahdelle katsomaan hanhia, joita oli paikalla tuhansia. Joitakin joutsenia näimme myös, mutta pääasiassa lahdella oleskelevat linnut olivat hanhia.

Kävimme ostoksilla paikallisessa pienessä ruokakaupassa ja ostimme hieman evästä tuleviksi päiviksi. Aamiainen kuuluu huoneen hintaan ja illallisen tilasimme Haeska Manorin isäntäväeltä. Meidän lisäksemme Haeska Manorissa yöpyi ja söi illallista kolmen suomalaisen miehen porukka, joka oli ensimmäisen päivän aikana bongannut nelisenkymmentä eri lintulajia. Isäntä grillasi meille porsaanleikkeitä hiiligrillissä.

Illallisen jälkeen seurasimme ulkona, miten valtaisat hanhiparvet lensivät Maatsalun lahdelta sisämaahan päin yöpymään. Haeska Manorin pihapiirissä on kuutisenkymmentä linnunpönttöä ja muun muassa kottaraisia näkyi runsaasti. Haikaranpesänkin isäntä on pihapiiriin pylvään päähän laittanut joitakin vuosia sitten, mutta siihen ei ole kuulemma vielä tähän mennessä tullut asukkaita. Piha kukkii keltaisenaan mukulaleinikkejä ja keltavuokkoja.

Tänään tiistaina menimme aamiaisen jälkeen jälleen rantaan, jonne juuri silloin lensi suuria hanhiparvia sisämaasta. Hanhet viettävät päivät rannalla ja rantavedessä ja illalla ne lentävät sisämaahan. Ajoimme Maatsalun luontokeskukseen, jossa näimme hienon diaesityksen Maatsalun kansallispuistosta ja sen  eläimistä, erityisesti linnuista. Diaesitys kuvasi elämää Maatsalun kansallispuistossa ja lahdella vuoden ajalta. Joutsenet, kurjet ja hanhet viettävät Maatsalun lahdella aikaa sekä keväällä että syksyllä.

Iltapäivällä istuimme pitkän aikaa kivillä Maatsalun lahden rannalla ja katselimme hanhien ruokailua. Paikalla on myös lintutorni, josta näkee hyvin merenlahden ja sen ympäristön. Illalliseksi isäntämme paistoi ahvenfileitä ja lohimedaljonkeja. Päivän päätteeksi seurasimme taas hanhien lentoa lahdelta sisämaahan.

Sää on ollut sekä maanantaina että tiistaina täällä Virossa aurinkoinen ja lämmin, lämpötila on lähennellyt kahtakymmentä astetta, mutta niin on tainnut olla Suomessakin.