Olavinlinnassa on alkamassa kesän 2018 ensimmäinen ooppera Patarouva.

Tällä kertaa olimme varanneet liput Savonlinnan oopparajuhlien ensimmäiseen oopperaesitykseen perjantaina 6.7. Lähdimme kuitenkin Savonlinnaan jo tiistaina, ja matkalla poikkesimme kahville ja ostoksille Juvalla Rapion myllyyn. Majoituksen Savonlinnasta olimme varanneet meille tutusta Lomamokkilasta, jossa olemme asuneet joka kesä oopperamatkamme aikana jo yli kymmenen vuoden ajan. Lomamokkilassa on erilaisia majoitusvaihtoehtoja; on mökkejä ja huoneita vierastaloissa sekä kartanorakennuksessa. Me olemme yleensä aina yöpyneet vierastalossa. Huonevarauksen seuraavaksi vuodeksi olemme tehneet aina edellisen vuoden oopperajuhlien aikaan. Samalla on varattu myös liput seuraavan vuoden esitykseen.

Keskiviikkona ajoimme Lomamokkilasta aamiaisen jälkeen Savonrantaan katsomaan, millaisen kesämökin Hilkka ja Fransu ovat keväällä ostaneet. Myös Tanja oli Savonrannan mökillä viettämässä viikon kesälomaansa. Mökki on melko jyrkässä rinteessä järven rannalla. Näkymät mökiltä järvelle ovat kauniit. Sää oli hieman epävakainen, aina silloin tällöin sateli, joten söimme lounaan ja joimme kahvit sisätiloissa.

Savonrannalta ajoimme suoraan Kerimäen kirkkoon, jossa alkoi iltakuudelta Kesäillan sävel -konsertti "Kesällä kerran". Konsertissa esiintyivät sisarukset basso Matti Turunen ja sopraano Maria Turunen. Heitä säesti pianisti Armaan Madar. Noin puolentoista tunnin mittaisessa konsertissa kuultiin Matti Turusen ja Maria Turusen laulamina Heino Kasken ja Jean Sibeliuksen säveltämiä yksinlauluja, ooppera-aarioita ja musikaalisäveliä. Armaan Madar soitti myös Frans Lisztin pianosävellyksen Vallée d´Obermann (Obermannin laakso), sarjasta Vaellusvuosia 1 (Sveitsi).

Torstaina lähdimme aamupäivällä Punkaharjun kirkkoon, jossa alkoi kahdeltatoista Lomasävel-konsertti. Siinä esiintyivät urkuri Kari Pykäläinen ja sopraano sopraano Soile Sirkiä. Heidän puolituntinen konserttinsa sisälsi urkukoraaleja ja sopraanon esittämänä muun muassa psalmeja ja spirituaali. Konsertin jälkeen söimme lounaaksi pizzat Punkaharjun keskustan pizzeriassa ja sen jälkeen jatkoimme matkaa Lustoon - Suomen Metsämuseoon, jossa minä katsoin kaksi videoesitystä; toinen kertoi metsurin töistä 1950-luvulla ja siinä esiteltiin turvallisia tapoja tehdä metsätöitä ja kaataa puita, toinen filmi käsitteli tervahaudan rakentamista ja tervanpolttoa. Antti kierteli sillä aikaa museon eri näyttelyissä.

Lustosta ajoimme majapaikkaamme ja illaksi olimme varanneet rantasaunan, jossa saunoimme ja paistoimme kiukaalla folioon käärittyä Lomamokkilan Ylämaan karjan lihasta valmistettua makkaraa. Uimaan emme uskaltautuneet, vesi oli sen verran kylmää. Ilma oli kuitenkin niin lämmin, että saunan terassilla pystyi hyvin istumaan ja hätistelemään hyttysiä.

Perjantaina kävimme Seurahuoneen Muikkuterassilla lounaalla ja söimme perinteiset lankkumuikut. Ehdimme olla jonkin aikaa majapaikassamme ennen kuin lähdimme takaisin Savonlinnaan. Savonlinnan Maakuntamuseossa Riihisaaressa oli uusittu perusnäyttely "Saimaan sylissä". Maakuntamuseon tiloissa pidetään myös Savonlinnan oopperajuhlilla esitettävien oopperoiden teosesittelyt. Oopperajuhlat alkoivat perjantaina ja avajaisoopperana esitettiin Pjotr Tsaikovskin säveltämä Patarouva. Säveltäjä, Sibelius-akatemian opettaja Tapani Länsiö piti kiinnostavan ja hauskan esityksen oopperan synnystä ja vaiheista ja venäläisestä oopperasta sekä Patarouvasta.

Teosesittelyn jälkeen siirryimme Olavinlinnaan katsomaa Patarouva-oopperaa. Kapellimestarina oli Aleksandr Vedernikov,  ja päärooleissa esiintyivät Mika Pohjonen ja Irina Tsurilova. Oopperan musiikki oli melodista ja kaunista ja esitys oli visuaalisesti erittäin näyttävä; siinä oli akrobatiaa, tanssia sekä valoilla aikaan saatu ilotulitus. Oopperan joukkokohtaukset olivat näyttäviä ja esiintyjien asut värikkäitä.

Pääosan esittäjät Irina Tsurilova ja Mika Pohjonen olivat hyviä rooleissaan, samoin pienemmissä rooleissa oli hienosti laulavia. Kuorokohtaukset olivat vaikuttavia, erityisesti, kun lavalla lauloi samaan aikaan lapsi-, nais- ja mieskuoro.

Sadesäässä Lomamokkilan rantasaunan laiturilla.