DSC00333 (2).JPG

DSC00340 (2).JPG

Lantanan rannassa tuuli illan pimetessä.

Aamusta lähtien olemme seuranneet Suomen hallituskriisin kehittymistä. Jossain vaiheessa hallituksen ero näytti olevan hyvin lähellä, mutta yöllä yhden jälkeen Suomen aikaa luimme nettilehdistä, että ”Yön vääntö tuotti tuloksen” ja että ”Sote-sopu on syntynyt!”. Sipilä ja Stubb kirjoittivat myös Twitter-tileillään Sote-sovun syntymisestä.  

Tänään julkistettiin kirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaat. Kuudesta kirjailijasta kahden töitä olen lukenut aikaisemmin, nimittäin Kari Hotakaisen ja Panu Rajalan. Palkintoehdokaskirjoja en ole kuitenkaan vielä lukenut. Menin Sipoon kirjaston sivuille tekemään varauksen näistä kirjoista, jotta saisin ne luettavaksi sitten, kun olen kotona. Hotakaisen kirjassa Henkireikä oli neljän lainaajan jono ja Rajalan kirjassa Intoilija: Fotografin muistikuvat viiden. Kun yritin tehdä varauksen Rajalan kirjaan, järjestelmä totesi, etten voi tehdä, kun minulla on jo varaus tehtynä. Olin ihan unohtanut, että olin tehnyt ennen Floridaan lähtöä varauksia joihinkin kirjoihin niin, että saan ne mahdollisimman pian kotiinpaluun jälkeen luettavaksi. Kävin kurkkaamassa myös HelMet-kirjaston sivuja, jossa Hotakaisen kirjalla on 757 ja Rajalan kirjalla 285 jonottajaa. Finlandia-palkintoehdokkaiden kirjat kiinnostavat.

Valokuvaaja, kirjailija, suomentaja ja toimittaja I. K. Inha, jonka elämästä Rajalan kirja Intoilija on kirjoitettu, on syntynyt vuonna 1865, kuten Jean Sibelius, Pekka Halonen ja Akseli Gallen-Kallelakin, ja hän oli Jean Sibeliuksen luokkakaveri Hämeenlinnan lyseossa. Rajala on kirjoittanut Inhasta minä-muotoisen romaanin,  joka on arvioitu hyvin positiivisesti Helsingin Sanomien kirja-arviossa. Siinä todetaan muun muassa, että ”Rajala kuljettaa tarinaa sujuvasti aikakauden aatteet ja hengen tavoittaen. Punaisena lankana kulkee Inhan kokema ulkopuolisuus: hän oli lahjakas ja monessa asiassa edelläkävijä, mutta tuntui aina jäävän muiden varjoon.”

Helsingin Sanomien arvioinnissa todetaan Hotakaisen kirjasta Henkireikä, että ”Raaka-aineita on vähän, mutta ne ovat laadukkaita. Kari Hotakainen tarvitsee vain kolme henkilöä, pari painavaa motiivia ja yhden yksinkertaisen, sopivan tärähtäneen asetelman laaturomaanin valmistamiseen.” Helsingin Sanomien arvioinnissa todetaan myös, että “Kertoo paljon Hotakaisen kirjallisesta hauiksesta, että välityönkin oloinen suoritus on todennäköisesti syksyn parhaimmistoa.”

Kahdesta edellä mainitusta palkintoehdokkaasta minulla on nyt varaus tehtynä. Täällä on tullut luetuksi sitä, mitä kirjahyllystä löytyy ja sen lisäksi olen täyttänyt suomenkielisiä ristikoita, joita olen tuonut mukana tänne sekä sudokuita, joita olen täällä ostanut.

Illan pimentyessä kuuden jälkeen käytiin katsomassa Lantanan rantaa, joka on ollut suljettuna syyskuusta asti. Silloin myrsky vei hiekat rannasta ja sinne joudutaan ajamaan uutta hiekkaa ennen kuin se voidaan avata. Ilta oli lämmin, mutta rannassa tuuli melko voimakkaasti.