P1160493.JPG

 

Svetlana Zakharova & Bolshoin tähdet esiintyivät sunnuntaina 22.4. Musiikkitalon Konserttisalissa. Zakharova on ukranalaissyntyinen balettitanssija, joka on sekä venäläisen Bolshoin että italialaisen La Scala Theatre Ballet'n solistitanssija.

Musiikkitalossa Zakharova & Bolshoin tähdet esittivät klassista balettia ja nykytanssia yhdistävän kolmen baletin kokonaisuuden Amoren. Meillä oli Antin kanssa liput eturiviin, joten oli odotettavissa nautittava esitys. Ensimmäinen kolmesta baletista Francesca da Rimini perustui Danten Jumalaisen näytelmän traagiseen rakkaustarinaan, kolmiodraamaan, jossa kaksi veljestä kilpailee Francescan kiintymyksestä. Tämän klassisen baletin musiikki oli Tsaikovskin säveltämää. Väliajan jälkeen nähtiin kaksi nykytanssiesitystä, ensin kolmiodraama Rain Before It Falls, jonka musiikki oli J.S. Bachin ja Ottorino Respighin ja toiseksi Strokes Through the Tail, joka oli humoristinen Mozartin musiikkiin tehty tanssiesitys.

Svetlana Zakharova on upea, 175 senttiä pitkä, erittäin notkea tanssija, ja mielestäni hän on ehdottomasti parhaimmillaan klassisen baletin esittäjänä, vaikka nykytanssikin sujuu ihan loistokkaasti. Taas kerran palasi mieleen Don Quijote -baletti Mikkelin balettijuhlilla vuosia sitten, jolloin lopullisesti rakastuin balettiin ja se oli täysin Svetlana Zakharovan ansiota.

Kun pääsimme paikoillemme A-katsomoon, jonka ykkösriviltä meillä oli paikat, jouduimme toteamaan, että nyt eivät nämä paikat todellakaan vastanneet odotuksia. Esiintymislavan reunoille oli laitettu kiinteät mustat verhot, joiden taakse esirippu vedettiin esityksen ajaksi. Tämä verho peitti osan näyttämöstä siinä kohdassa, jossa me istuimme. Lisäksi ykkösrivin eteen oli tehty muurirakennelma, jonka takia etupenkin jalkatila oli hyvin ahdas. Ennen esityksen alkua lipuntarkastaja tuli meidän luoksemme ja sanoi, että jos emme näe niiltä paikoilta, joilla istuimme, voisimme siirtyä jonnekin salin vapaille paikoille. Permannolla ei kuitenkaan näyttänyt olevan vapaita paikkoja, ja kun esityskin oli juuri alkamassa ja valoja jo himmennettiin, emme voineet vaihtaa paikkoja, vaan istuimme koko esityksen ajan samoilla paikoilla. Vaikka näimmekin pääosan esityksestä, sen verran asia jäi harmittamaan, että lähetin palautetta Musiikkitalolle, josta vastattiinkin nopeasti ja ilmoitettiin, että Musiikkitalo palauttaa meille lipuista maksamamme summan ja toivottiin, että jatkossakin tulisimme Musiikkitalon tilaisuuksiin.

Jo ennen kuin saimme Musiikkitalolta vastausviestin lähettämäämme palautteeseen olimme uudelleen Musiikkitalossa, tällä kertaa 29.4. Tähtien vappukonsertissa, jossa esiintyivät Tarja Turunen, Jyrki Anttila, Pentti Hietanen ja Waltteri Torikka, tanssijat Jutta ja Sami Helenius sekä kymmenhenkinen orkesteri kapellimestari Jukka Nykäsen johdolla. Ohjelmistossa oli operettia, musikaalisävelmiä, tangoja ja ikivihreitä klassikoita ja runsaasti huumoria. Tämä vappukonsertti oli huikean hieno, kaikki esiintyjät olivat huippuluokkaa; solistit, tanssijat ja orkesteri. Esityksistä jäivät erityisesti mieleen solistien esittämät tangotulkinnat, joita Jutta ja Sami Helenius tanssillaan värittivät sekä Tarja Turusen ja Waltteri Torikan esittämä Myrskyluodon Maija ja Tarja Turusen ja Pentti Hietasen esittämä Oopperan kummitus -musikaalien musiikki. Tämän täydellisen upean vappukonsertin jälkeen olo oli pitkään kuplivan iloinen.

Vappupäivänä katsottiin Yle Areenalta Erkki Lasonpalon johtaman Helsingin kaupunginorkesterin vappumatinea Musiikkitalosta. Tämä HKO:n vappumatineaperinne on jatkunut jo vuodesta 1883. Tällä kertaa HKO:n solistina lauloi Maria Ylipää. Tunnin mittaisen konsertin ohjelmistossa oli muun muassa Richard Wagnerin ja Johann Strauss Jr:n musiikkia, Toivo Kärjen ja Kaj Chydeniuksen tangoja sekä Edith Piafin tunnetuksi tekemät laulut Padam padam ja Hymni rakkaudelle. Konsertti päättyi Porilaisten marssiin.