Lauantaina juhlittiin kauniissa kesäsäässä Elinan valmistumista tradenomiksi Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Elina oli kutsunut perheemme jäseniä kotiinsa Porvooseen. Meidät oli Antin kanssa kutsuttu lauantaina myös juhlistamaan Leenan ja Jukan täysiä vuosikymmeniä Ravintolalaiva Wäiskiin Helsinkiin Hakaniemen rantaan. Juhla sujui mukavasti päivän sankarien ja heidän jälkeläistensä sekä muidenkin juhlavieraidenkin puheita ja muita ohjelmanumeroita kuunnellessa. Laivan keittiössä valmistettu herkullinen buffet-ateria ja täytekakku maistuivat. Sää jatkui aurinkoisena ja lähes tyynenä illallakin ja Wäiski keinahteli vain hyvin rauhallisesti laiturissa.

P1120387 (2).JPG

Arvid Järnefeltin Rantala.

Entinen luokkakaverini Leila, joka sekä toimii oppaana että ajaa bussia, järjesti sunnuntaiksi bussiretken Lohjalle. Aamulla varhain meitä lähti matkaan kahdentoista hengen joukko. Kun saavuimme Lohjalle, paikallinen lohjalainen opas liittyi joukkoomme ja aivan aluksi teimme bussilla kiertoajelun, jonka aikana oppaamme kertoi meille Lohjan historiasta ja nykypäivästä. Kierroksen päätteeksi päästiin tutustumaan Rantalaan Lohjan Virkkalassa. Rantala on tila, jonka Arvid Järnefelt aikanaan rakensi perheelleen ja jossa hän viljeli maata ja eli yksinkertaista elämää Tolstoin hengessä. Kaksi yliopistotutkintoa suorittanut Arvid katsoi tolstoilaisen herätyksen saatuaan, ettei hän enää voi hoitaa lakimiehen tointa.

Rantala on nykyään yksityiskoti, ja se on Arvid Järnefeltin jälkeläisten omistuksessa. Me olimme saaneet luvan vierailla Rantalassa, jossa meitä vastaanottamassa olivat Arvidin tyttärentytär, entinen kuvaamataidon opettajamme Anna, hänen tyttärensä Lisa sekä Lisan lapsenlapsi. Lisa esitteli meille taloa ja sen historiaa. Talo on erittäin mielenkiintoinen, toisaalta loma-asunto, jossa perhe viettää aikaa kesäisin ja toisaalta Arvid Järnefeltin muistoa vaaliva kotimuseo. Kävimme myös vehreän ja hyvinhoidetun puutarhan läheisyydessä olevalla hauta-alueella, jossa on kaksi hautaa. Toiseen on haudattu Arvid Järnefelt ja hänen vaimonsa sekä perheen kaksi tytärtä. Rantalasta lähdettyämme pysähdyimme valokuvaamaan Arvid Järnefeltin muistomerkin, joka on Rantalaan menevän tien varressa.

Pyhän Laurin kirkko.

Rantalasta matka jatkui Lohjanjärven rantaa pitkin keskustaan ja keskiaikaiseen Pyhän Laurin kirkkoon, jossa oppaamme ansiosta saimme perusteellisen kuvauksen kirkon vaiheista sekä seinä- ja kattomaalauksista. Kirkko on hyvin kaunis erityisesti runsaiden maalausten ansiosta.

Kirkkoon tutustumisen jälkeen olikin jo nälkä ja pääsimme Vivamon kurssikeskukseen syömään myöhäistä lounasta. Ruoka maistui ja olo oli tyytyväinen; paljon oli nähty ja kuultu hyvän oppaamme sekä Rantalan väen ansiosta. Vivamosta lähdimme kotimatkalle.