Rapion Mylly.

Maanantaina lastasimme autoon viikon tarpeiksi vaatteita, läppärit ja muuta tarpeellista ja lähdimme aamupäivällä ajamaan Savonlinnaan Taipaleenniemi Bed & Breakfastiin, josta olimme varanneet huoneen päärakennuksesta. Perinteitä kunnioittaen poikkesimme matkalla Rapion Myllylle, jonka kahviossa juotiin kahvit ja syötiin lounaaksi kylmäsavulohileivät ja rieskaa munavoin kanssa. Sitten käytiin ostamassa Myllyn puodista kalanleivitysjauhoja ja rieskaryynejä. Antin teki vielä mieli syödä vitriiniin juuri tuotua herkullisen näköistä kesän marjoilla koristettua kakkua, joten otimme palat sitä, minkä jälkeen sitten päästiin taas matkaan. Enonkosken tien Prismasta ostimme juotavaa ja omenalörtsyt, ja sieltä ei ollutkaan enää pitkä matka Taipaleenniemeen, jonka maatilamatkailuyritys Lomamokkilan väki oli ostanut, kunnostanut ja avannut matkailijoille viime kesänä.

Taipaleenniemi.

Me olimme varanneet jo vuosi sitten majoituksen Taipaleenniemestä tämän kesän oopperamatkaamme varten, mutta vaikka oopperajuhlat peruttiin tältä vuodelta, päätimme viettää viikon Savonlinnan maisemissa. Isän kuoleman ja hautajaisten takia siirsimme matkaamme kuitenkin parilla viikolla.

Taipaleenniemi on kauniilla ja rauhallisella paikalla Saimaan rannalla ja sen rakennukset on kunnostettu upeiksi majoitustiloiksi. Taipaleenniemen noin 100-vuotias päärakennus on alunperin rakennettu meijeriksi, joka sotavuosina maitopulan takia ajautui konkurssiin. Myöhemmin rakennuksessa toimi kansakoulu ja matkustajakoti. Työväenyhdistys hankki paikan omistukseensa 1970-luvulla.

Enonkosken hiekkaveistosnäyttely ja Kalastajan Kojun muikkuannos.

Vietimme Taipaleenniemessä rauhallisia päiviä. Tiistaina kävimme Enonkoskella hiekkaveistosten taidenäyttelyssä, joka tänä vuonna järjestettiin kotimaisten taiteilijoiden voimin. Kävimme myös syömässä paistettuja muikkuja paikallisessa Korpi Bistro -ravintolassa. Keskiviikkona, pyhän Olavin päivänä, kävimme Savonlinnan torilla, jossa iltapäivällä ei ollut enää normaaleja myyntikojuja, vaan myynnissä oli monessa kojussa metrilakua ja muita markkinatuotteita. Niinpä menimme Kalastajan Kojulle syömään paistettuja muikkuja, jotka olivat todella hyviä, rapeaksi paistettuja ja maukkaita.

116604898_1444996349037669_5084460578963807975_n (1).jpg

Puolen tunnin tattisaalis ja Hilkan ja Fransun kanssa Taipaleenniemen saunan terassilla.

Torstaina Lomamokkilan tytöt Anna ja Ella lähtivät minulle oppaaksi tattimetsään, josta löysimmekin muhkean tattisaaliin. Itse keräämieni tattien lisäksi Anna ja Ella antoivat minulle osan omasta saaliistaan. He näyttivät tuntevan metsän ja sen tattipaikat tosi hyvin. Ella on kuulemma perheen tattiasiantuntija, joka käy yksinkin lähimetsässä keräämissä sieniä. Majapaikkamme keittiössä haihdutin tateista enimmät nesteet ja Lomamokkilan Kalle lupasi pakastaa ne, jotta ne säilyvät hyvinä kotiin asti. Perjantaina Hilkka ja Fransu tulivat Savonrannasta meitä tapaamaan Taipaleenniemeen. Paistoimme makkaraa grillikatoksessa, söimme Hilkan leipomaa kantarelli- ja mustikkapiirakkaa ja nautimme kesästä järven rannassa saunan aurinkoisella terassilla.

German Lied -konsertin esiintyjät.

Lauantaina Lomamokkilan Laura antoi meille aamiaisella paikallisen lehden ja kertoi, että siinä tapahtumaosiossa ilmoitettiin muutamasta konsertista Savonlinnassa. Aamiaisen jälkeen varasinkin meille sitten liput German Lied -konserttiin, jossa Hartmut Höllin mestarikussin osallistujat esiintyivät lauantaina iltapäivällä Melartin-salissa. Katsomossa istuttiin vain joka toisella tuolilla, mutta kaikki halukkaat mahtuivat hyvin konserttiin, jossa laulajat pianistiensa kanssa esittivät saksalaisten ja itävaltalaisten säveltäjien (Franz Schubert, Robert Schumann, Hugo Wolf, Alma Mahler, Richard Strauss) yksinlauluja. Illalla mentiin Lomamokkilaan, jossa oli tarjolla erittäin herkullinen päivällinen. Alkuruokana oli ihanan kuohkeaa kukkakaalikeittoa ja pääruoaksi oravilaisen kalastajan pyytämää haukea maukkaine kastikkeineen ja oli myös lihapataa, joka nyt jäi maistamatta, kun kala oli niin hyvää. Tarjolla oli myös salaattia, lehtikaalimuhennosta, paistettuja herkkutatteja, tillikurkkua, perunasalaattia ja vaikka mitä. Jälkiruoaksi oli perinteistä pullavanukasta, jota meilläkin usein tehtiin kotona minun lapsuudessani.

Tuntui mukavalta käydä taas pitkästä aikaa konsertissa kuuntelemassa elävää musiikkia. Edellisestä konsertissa käynnistä olikin jo melkein viisi kuukautta aikaa. Maaliskuun kahdeksantena eli kansainvälisenä naistenpäivänä olimme Erkkolassa kuuntelemassa konserttia Lepopäivän ratoksi - lauluviihteen helmiä, jossa pianisti Seppo Hovi säesti sopraano Mari Paloa. Pian sen jälkeen alkoi korona-aika, jolloin ainoat esitykset nähtiin netissä striimattuina.

Sunnuntaina käytiin Punkaharjulla ja sen jälkeen istuttiin grillikodassa ja grillattiin taas makkaraa. Kerättiin majapaikkamme läheisyydestä kantarelleja kotiin vietäväksi ja iltapäivällä Lomamokkilassa oli Annan, Ellan ja Eeron (11, 9 ja 7 v) kesäsunnuntaisin järjestämä lettubaari, jossa he paistavat Lomamokkilaan ja Taipaleenniemeen majoittuneille muurinpohjalettuja. Letunmyynnillä he keräävät rahaa käytettäväksi perheen yhteisillä lomamatkoilla.

Viikon aikana sää oli vaihteleva, mutta sateita saatiin kuitenkin hyvin vähän ja pääasiassa ne tulivat yöaikaan. Sunnuntai-iltana istuttiin saunan terassilla ja katseltiin sadepilvien lähestymistä. Ukkonenkin jyrähteli, tosin kaukana.