P1040250 (3).JPG

Osallistuimme Antin kanssa Matkapoikien järjestämälle Naantalin Musiikkijuhlien saaristomatkalle. Perjantaina lähdimme aamulla kotoa jo ennen puoli kuutta ja ajoimme Turkuun, josta Vikingin m/s  Amorella lähti Maarianhaminaan. Laivassa söimme Food Gardenissa aamiaisen, johon kuului myös lasillinen kuohuviiniä. Aamupäivällä laivan Panorama-ravintolassa järjestettiin matkalaisille Naantalin Musiikkijuhlien laivakonsertti, jossa esitettiin Bernhard Henrik Crusellin Klarinettikvartetto ja Ernö Dohnanyin Serenadi. Ennen esityksiä sellisti Arto Noras kertoi esitettävien kappaleiden säveltäjistä.

Kahden jälkeen iltapäivällä laiva saapui Maarianhaminaan ja meidät kuljetettiin hotelleihimme. Ryhmällemme tarjottiin myöhäinen lounas hotellimme Pommernin Kvarter5-ravintolassa ja illalla seitsemältä kävelimme St. Görans -kirkkoon, jossa kuulimme toisen konsertin. Nyt ohjelmassa oli Franz Schubertin Jousitrio, Ludwig van Bethovenin Trio ja Robert Schumannin Pianokvartetto. Matkan konserteissa soittivat sellisti Arto Noras, viulisti Regis Pasquier, alttoviulisti Bruno Pasquier, klarinetisti Michel Lethiec ja pianisti Juhani Lagerspetz.

St. Görans -kirkko Maarianhaminassa.

Sunnuntaina aamiaisen jälkeen kävin kävelemässä Maarianhaminan keskustassa ja puoli yhdeltätoista lähdimme kolmen ja puolen tunnin Ahvenanmaan maaseutukierrokselle. Kävimme katsomassa Bomarsundin linnanraunioita, Notvikin tornia Kastelholman linnan kupeessa sijaitsevassa Smakbyn krouvissa, jota isännöi televisiosta tuttu kokki Michael Björklund, ehdimme juuri ja juuri juoda kahvit ja syödä Ahvenanmaan pannukakkua ennen kuin matka taas jatkui. Smakbyn tislaamossa valmistetaan Smakbyn  omenaviinaa ja muita ahvenanmaalaisia viinoja ja likööreitä.

Bomarsundin linnan raunioita.

Maaseutukierroksella meillä oli todella hyvä opas, ahvenanmaalainen rouva, jonka tietovarasto oli loppumaton ja joka kertoili hauskoja tarinoita elämästä Ahvenanmaalla entisajoista nykypäivään. Kierroksen päätteeksi bussi vei meidät satamaan, josta alkoi paluumatka Turkuun  Vikingin m/s Gracella. Laivalla meille tarjottiin huippuhyvä à la Carte -päivällinen; alkuruoaksi tonnikala-tatakia, sitruunaruohojogurttia, korianteria ja merileväsalaattia, pääruoaksi kokonaisena paistettua häränfileetä, pippurikastiketta ja valkosipuliperunaterriiniä sekä jälkiruoaksi Crème caramel ja suolapaahdettuja pistaasipähkinöitä. Meidän pöytäseurueemme oli tosi mukava, siihen kuului vastikään leskeksi jäänyt rouva, joka oli pyytänyt matkaseurukseen kaksi miespuolista ystäväänsä. Loppumatka Turkuun kuluikin rattoisasti heidän seurassaan.