P1160017.JPG

 

Viime viikko hurahti nopeasti, vaikka mitään ihmeempiä ei tullut tehdyksikään. Yöt ovat olleet kovin kylmiä, mutta päivät ovat olleet kauniita ja aurinkoisia ja lämpötilakin on kohonnut huomattavasti. Kun ei ole juurikaan tuullut, ulkona ei ole tuntunut kovin kylmältä.

Paippisissa kävin äitiä, isää ja Marttia katsomassa ja kertomassa Amerikan terveiset. Teimme yhdessä kaalilaatikkoa niin ison satsin, että sitä riitti pakastettavaksikin. Ritvan kanssa jatkoimme kuvakirjaprojektia, josta puuttuvat enää viimeiset kuvat ja tekstit. Kävin tapaamassa myös ystäväpalveluystävääni. Hän oli vuoteessa kuumeisena, mutta jaksoi kuitenkin jutella ja luin hänelle myös jo ennen Amerikan matkaa aloittamaani kirjaa Elovena-tyttö.

Stage24 - Oopperan ja Baletin virtuaalinäyttämö esitti viime torstaina suoratoistona baletin Giselle, jonka katsoin siksi, että se on kaunis ja hyvin perinteinen klassinen baletti. Koskaan miltään välineeltä katsottuna baletti ei yllä läheskään samaan kuin live-esitys, mutta silloin suoratoisto on toiseksi paras vaihtoehto, jos ei pääse tai halua lähteä paikan päälle esitystä katsomaan. Sen olen kyllä huomannut, että kotona esitystä katsoessa hyvin helposti tulee samalla tehdyksi muitakin asioita, mikä ei edesauta baletin intensiiviseen tunnelmaan pääsemistä.

Ennen baletin alkua ja sen väliajalla toimittaja Sami Sykön haastateltavina olivat 86-vuotias balettitanssija ja kansallisbaletin entinen johtaja Doris Laine ja Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmässä 20 vuotta tanssinut ja Kansallisoopperan balettioppilaitoksessa opetustehtävissä sekä Helsingin yliopistossa teatteritieteen yliopistonlehtorina toiminut filosofian tohtori Riikka Korppi-Tommola. Oli kiinnostavaa nähdä, miten suurella innostuksella entiset tanssijat keskustelivat sekä omista tanssivuosistaan että tanssin nykytilasta.

Giselle-baletti sai Suomen kantaesityksensä 1929, jolloin sen koreografian laati Pietarissa tanssitaidetta opiskellut, Helsinkiin emigranttina tullut balettimestari George Gé. Vuonna 1958 Kansallisbaletti sai ohjelmistoonsa Moskovan Bolšoin balettimestarin Leonid Lavrovskin version Gisellestä. Baletin ensi-illassa Gisellenä esiintyi Doris Laine, jota sai suunnattomasti kiitosta erehtymättömästä jalkatyöstään ja ilmeikkyydestään.

Sunnuntaina tapasin Jarkon perheen ja kävimme Porvoossa lounaalla El Patio -ravintolassa, joka on hyvin pieni ja jonka ruokalista on melko suppea, mutta jossa ruoka on aina täyttänyt odotukset. Sunnuntaina oli kylmä sää ja ravintolassakin, joka toimii vanhassa puurakennuksessa, oli melko viileää. Onneksi siellä oli ylimääräinen lämmitin, ja asiaa auttoi, kun lämmitin pantiin päälle.