Jarno ja Henna tarjosivat äideilleen viikonloppumatkan Oskoon, mutta kun Hennan äiti ei päässyt lähtemään, Daniela lähti mukaan. Jarno ja Henna olivat hoitaneet matka- ja hotellivaraukset, ja perjantaina vietyään Oskun aamuyhdeksältä Hennan isälle hoitoon ja haettuaan Danielan he hakivat minut kotoa. Lento Osloon kesti vajaat puolitoista tuntia, sää Oslossa oli sateinen ja lämpötila yhdeksän astetta. Jatkoimme matkaa lentokentältä vuokra-autolla, ja ensin ajettiin Holmenkollenille hotellillemme, josta oli huikeat näkymät Osloon ja sen ympäristöön. Melkein saman tien jatkettiin matkaa kaupungille, onneksi sadekin oli siinä vaiheessa jo tauonnut, aurinko ruvennut paistamaan ja lämpötila noussut neljääntoista asteeseen.

Oslon oopperatalo

Aluksi ajoimme Oslon komealle, vuonna 2008 valmistuneelle oopperatalolle, jossa Norjan kansallisooppera- ja baletti harjoittelee ja esiintyy. Kävelimme oopperarakennuksen viistolla katolla, ja koska päivä oli jo pitkällä ja oli vähän nälkäkin, söimme oopperan ravintolassa myöhäisen lounaan. Caesar-salaatti oli paras koskaan syömäni.

Oopperatalon lähelle on valmistumassa uusi Munch-museo, joka avautuu keväällä 2020. Kolmetoistakerroksisesta museosta tulee yksi maailman suurimmista yksittäiselle taiteilijalle omistetuista taidemuseoista, ja sinne tulee suuri määrä Edvard Munchin teoksia, myös Huuto-maalaus tulee sinne pysyvästi. Rakennus on erikoisen näköinen ja se on saanut paljon kritiikkiä osakseen. Edvard Munch teki Huuto-aiheesta kaksi öljymaalausta ja yhden pastellimaalauksen sekä litografian.

Kuninkaallinen linna.

Vihainen lapsi on Vigelandin puiston kuuluisin patsas.

Oslon kuninkaallista linnaa ihastelimme ulkopuolelta, ja sen jälkeen käveltiin Vigelandin puistossa, jossa on kaikkiaan 212 kuvanveistäjä Gustav Vigelandin tekemää patsasta. Tässä komeassa puistossa, joka on Oslon ehkä suosituin nähtävyys, vierailee vuosittain yli miljoona kävijää. Ennen hotelliin paluuta kierreltiin vielä Holmenkollenilla, jonka hyppyrimäen lähellä on Norjan edellisen kuninkaan Olavi V:n hiihtäjäpatsas.

Lauantaina nautittiin pitkään hotellin erittäin monipuolisesta aamiaisesta ja ruokalevon jälkeen lähdettiin kaupungille. Nobel-laivalla tehtiin kierros Oslo-vuonolla ja katseltiin Oslon nähtävyyksiä laivan kannelta, ja kun sää oli aurinkoinen ja lämpötila viitisentoista astetta, kannella tarkeni hyvin. Laivamatkan jälkeen käytiin vanhassa viktoriaanisessa rautatieasemarakennuksessa sijaitsevassa Nobelin Rauhankeskuksessa, josta ostettiin pienenpieni "Tuleva Nobel-rauhanpalkintoehdokas" -paita.

Yksi suunnitelmissa ollut vierailukohde oli myös Kansallisgalleria, koska siellä olisi nähty Edvard Munchin töitä, joita on esillä Oslossa sekä Munch-museossa että Kansallisgalleriassa ja lisäksi myös kaupungintalossa. Kansallisgalleriassa olisi ollut muun muassa Munchin tunnetuin maalaus Huuto. Kansallisgalleria on kuitenkin suljettu tämän vuoden tammikuussa, ja se avataan uusissa tiloissa ensi vuonna. Huuto jäi siis näkemättä.

Päivä oli jo pitkällä, kun yhtäkkiä huomattiin, että oltiin nälkäisiä. Ratkaisu löytyi McDonaldsilta, josta Henna haki meille pussillisen hampurilaisia ja smoothiet. Syötiin ne autossa ja jaksettiin taas jatkaa kaupungin nähtävyyksiin tutustumista.

Kon-Tiki.

Kon-Tiki-museo esittelee tutkimusmatkailija ja kirjailija Thor Heyerdahlin tutkimusmatkoja. Vuonna 1947 Heyerdahlin kuuden miehen joukko purhehti perinteisellä balsapuulautalla Kon-Tikillä Tyynenmeren yli. Museossa on nähtävillä alkuperäinen Kon-Tiki-lautta ja paljon muuta tietoa ja esineistöä Heyerdahlin elämästä ja matkoista.

Kasvitieteellisessä puutarhassa.

Jarno ja Munch-museon näyttelyn juliste.

Yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa ihasteltiin Oslon keväistä vihreyttä ja kukintaa. Ennen paluuta hotellille ajettiin Munch-museolle, vaikka tiedettiinkin, että se oli jo siltä päivältä suljettu. Olin lukenut netistä, että osa Munchin töistä oli jo pantu varastoon odottamaan uuden Munch-museon valmistumista, mutta halusimme kuitenkin nähdä nykyisen Munch-museon ulkoapäin. Museolla oli juliste parhaillaan avoinna olevasta Exit!-näyttelystä, joka on avoinna syyskuun alkupuolelle. Sen jälkeen museo suljetaan ja avataan sitten ensi vuoden keväällä uudessa rakennuksessa oopperatalon lähellä.

Illalla matkalla hotellille kävimme vielä Holmenkollenilla ja ajoimme niin ylös kuin siellä oli mahdollista ajaa. Koska ei oltu erityisen nälkäisiä, meille riitti illalliseksi hotellin aularavintolasta saatavat salaattiannokset.

Viikinkilaiva.

Sunnuntaiaamuna syötiin taas aamiainen kaikessa rauhassa, ja pienen lepohetken jälkeen lähdettiin tutustumaan Viikinkilaivamuseoon, jossa nähtiin muun muassa yli tuhannen vuoden ikäisiä maailman parhaiten säilyneitä viikinkilaivoja ja hautaesineitä. Museossa esitettiin myös kiinnostava viikinkiaiheinen videofilmi. Koska samalla pääsylipulla pääsi myös Historialliseen museoon, jossa oli parhaillaan viikinkiesineiden näyttely, kävimme katsomassa tämänkin näyttelyn. Viikinkien aika rupesi kiinnostamaan, ja automatkojen aikana Henna luki meille netistä viikinkien elämää ja matkoja käsitteleviä tekstejä.

Oslo-viikonlopun päätteeksi syötiin sushilounas Lille Asia -ravintolassa, ja sen jälkeen ajettiin lentokentälle. Matkalla Helsinkiin lentokoneessa meitä lähellä istui matkustaja, joka oli hankkinut lennon ajaksi internet-yhteyden, joten pystyimme seuraamaan jääkiekon MM-kisojen kultamitaliottelua Suomi - Kanada. Lentoasemalla jäimme seuraamaan pelin viimeisiä hetkiä irlantilaisen pubin The Oak Barrelin televisiosta, jota katsomassa oli suuri joukko muitakin lopputulosta jännittäviä, ja Suomen voiton ratkettua meteli oli melkoinen. Pelin lopputulos oli onnistunut päätös onnistuneelle ja hyvin järjestetylle matkalle.