Järvenpään taidemuseon kevään ja kesän näyttely Sadejuovia ja pilvisäteitä - Taiteilijoiden taivaat meteorologin silmin on auki syyskuun loppuun eli vielä parin viikon ajan. Näyttelyn esittelyssä taidemuseon kotisivuilla todetaan, että "Näyttelyssä kohdistetaan katse kultakauden taiteilijoiden maalaamiin taivaisiin, sääilmiöihin ja meteorologisiin havaintoihin." Näyttelyn pohjana on meteorologi Seija Paasosen keväällä 2018 julkaisema kirja Taiteilijoiden taivaat meteorologin silmin. Seija Paasonen on kuratoinut näyttelyn yhteistyössä Järvenpään taidemuseon kanssa ja sen taiteilijoita ovat muun muassa Albert Edelfelt, Fanny Churberg, Pekka Halonen, Eero Järnefelt, Akseli Gallen-Kallela ja Venny Soldan-Brofeldt.

Lauantaina taidemuseolla järjestettiin kuraattorikierros, jossa Seija Paasonen kertoi näyttelyyn valituista teoksista ja meteorologisista havainnoista, joita hän oli maalauksista tehnyt. Näyttely on ollut avoinna maaliskuun alusta lähtien, mutta nyt oli oikea ja myös viimeinen hetki lähteä katsomaan näyttely ja kuulemaan näyttelyyn valittujen maalausten säätiloista.

 

20190914_140604 (2).jpg

Venny Soldan-Brofeldt: Aamupesu (1917).

 

Näyttelyn ensimmäinen teos on Venny Soldan-Brofeldtin öljymaalaus Aamupesu vuodelta 1917. Maalauksessa ei näy taivasta ollenkaan, mutta tilanteesta ja pojan varjoista voi päätellä kesäaamun säätilan.

 

20190914_135417 (2).jpg

Eero Järnefelt: Koli (1917).

 

Eero Järnefeltin öljymaalauksessa Koli vuodelta 1917 on kaksoissateenkaari. Seija Paasonen kertoi, että kaksoissateenkaaressa pääsateenkaaren väreistä punainen väri on aina ylimpänä ja sivusateenkaaressa värit ovat käänteisessä järjestyksessä ja että tässä maalauksessa pääsateenkaaren värit ovat väärässä järjestyksessä, sivusateenkaaren värit ovat oikein.

Kaksi Porvoo-aiheistakin öljymaalausta näyttelyssä oli: Marcus Collinin Hautajaissaatto Porvoon sillalla (1919) ja Albert Edelfeltin Porvoo Kiialan kartanosta nähtynä (1897).

 

20190914_143844.jpg

Marcus Collin: Hautajaissaatto Porvoon sillalla (1919).

 

20190914_135247.jpg

Albert Edelfelt: Porvoo Kiialan kartanosta nähtynä (1897).

 

Meteorologi Seija Paasonen on tehnyt suuren työn tutkiessaan eri vuodenaikoina maalattujen taideteosten säätiloja ja pilvimuodostelmia. Joidenkin teosten kohdalla hän tiesi teoksen maalauspäivän ja -paikan, ja näiden kohdalla hän oli selvittänyt maalauspaikkakunnan kyseisen päivän säätilan ja verrannut sitä maalauksessa kuvattuun säätilaan.

Näyttely oli koottu niin, että maalaukset oli ryhmitelty vuodenaikojen, vuorokaudenaikojen, pilvityyppien ja säätilojen mukaan. Oli hauska kuulla, mistä kaikista pienistäkin yksityiskohdista maalauksissa voi päätellä monia säähän liittyviä asioita, vaikka töissä saattoi olla myös epäloogisuuksia todellisiin sääilmiöihin verrattuna. Kuraattorikierros oli kiinnostava, osallistujia oli ainakin sata, mutta eri puolille näyttelytilaa sijoitettujen kovaäänisten avulla kaikki osallistujat kuulivat hyvin.

Seuraavaksi aion kuunnella Ylen Radio 1:n audiosarjan, joka koostuu neljästä osasta, neljästä vuodenajasta; keväästä, kesästä, syksystä ja talvesta. Seija Paasonen on "tutkinut vuodenkiertoa maalausten kautta: vuodenaikojen etenemistä, niiden vaihtumista, tyypillisiä sään ja luonnon ilmiöitä eri vaiheessa vuotta", ja kussakin osassa käsitellään yhtä vuodenaikaa.