Kello on puoli viisi iltapäivällä ja olemme iltapäivälevolla hotellihuoneessamme. Antti nukkuu ja televisiosta tulee tennistä. Aamulla kotona Suomessa oli herätys puoli viideltä, mikä tuntui turhan aikaiselta, erityisesti kun olin nukkunut tosi huonosti. Kotoa piti kuitenkin lähteä jo viiden aikaan ja varttia vaille seitsemän lähti Helsinki-Vantaalta lento Kööpenhaminan kautta Venetsiaan, jossa nyt olemme olleet jo muutaman tunnin ajan.

Venetsiassa sää oli tänään pilvinen ja sateinen.

Kun kone laskeutui Venetsiaan, meitä oli kentällä vastassa opas, joka kävelytti meitä tosi pitkän matkan laivarantaan. Satoi koko ajan, mutta onneksi reitti rantaan asti oli katettu, joten emme juurikaan kastuneet. Sieltä tulimme veneellä tänne Lido di Veneziaan Hotelli Rivieraan. Seitsemän meistä mahtui ensimmäiseen veneeseen matkalaukkuinemme. Venematka kesti puolisen tuntia ja koko ajan satoi ja tuuli rankasti. Matkanteko olikin välillä melkoista rynkytystä. Hotelli Riviera on melko vanha, mutta huoneet ovat ihan asiallisia.

Hotelli Riviera kuvassa oikealla.

Hotelliin kirjautumisen jälkeen menimme Antin kanssa myöhäiselle lounaalle läheiseen pizzeriaan, jossa söimme pizzat. Sade oli jo siinä vaiheessa lakannut, ja myöhemmin iltapäivällä aurinkokin paistoi ajoittain. Lounaan jälkeen kävelimme rantaan ja katselimme, kun erikokoisia ja -näköisiä laivoja tuli koko ajan rantaan, jätti ja otti matkustajia ja jatkoi taas matkaa. Kävin ostamassa Venetsia-oppaankin, mutta sen verran olin ilmeisesti matkanteosta uupunut, että ostin italiakielisen oppaan, josta kuvat kyllä ymmärtää mutta tekstien kanssa on ongelmia.

Floridalainen matkatoimistomiehemme Seppo on järjestänyt risteilymatkan, jonka osanottajat saapuvat tänään eri puolilta Amerikkaa, Kanadaa ja Suomea tänne Venetsiaan. Täällä olemme lauantaihin asti, jolloin risteilylaivamme lähtee kohti Kroatiaa. Kroatiassa laiva pysähtyy Zadarissa ja Dubrovnikissa. Kreikassa pysähdymme Mykonoksella ja Rodoksella ja Turkissa Izmirissä, Dardanelleilla sekä Istanbulissa, jossa olemme pari päivää. Sieltä lennämme kotiin.

Antti on käynyt Venetsiassa useita kertoja työmatkojensa yhteydessä ja minäkin olen ollut täällä kerran, kun tulimme autolla Suomesta Via Balticaa pitkin ja itäisen Euroopan halki tänne. Olimme täällä silloin kuitenkin vain puoli päivää, minkä jälkeen jatkoimme matkaa kohti Sveitsiä. Nyt on sitten aikaa tutustua kaupunkiin tarkemmin. Jospa sitä pääsisi gondoliajelullekin.