Laivayhtiö järjestää risteilymatkustajille erilaisia opastettuja retkiä laivan pysähdyssatamissa ja niiden ympäristöissä. Ne ovat hinnaltaan kuitenkin melko kalliita, joten me olemme Antin kanssa järjestäneet itsellemme omia retkiä. Eilen Mykonoksella esimerkiksi laivayhtiö oli järjestänyt Delokselle retken, joka maksoi 70 euroa hengeltä. Me teimme Antin kanssa oman Deloksen retken niin, että menimme laivan ilmaisella yhteysbussilla vanhankaupungin portille ja siitä sähköauton ilmaiskyydillä Mykonoksen vanhaan satamaan, josta Deloksen laivat lähtevät. Ostimme 19 euroa helgeltä maksavat edestakaiset laivaliput Delokselle. Pääsylippu alueelle maksoi eurooppalaisilta yli 65-vuotiailta kolme euroa hengeltä ja muilta viisi euroa. Opasta meillä ei ollut, mutta pääsimme ja ehdimme riittävästi katsella antiikin ajan raunioita. Kun palasimme Delokselta Mykonoksen satamaan, sieltä lähti yhteysvene Queen Victoria -laivalle, matka maksoi kaksi euroa hengeltä. Meiltä meni siis kaikkiaan 24 euroa hengeltä Deloksen retkeen.

Queen Victoria saapui Rodoksen saarelle tänä aamuna seitsemän jälkeen. Aamu oli aurinkoinen ja lämmin ja laivan kapteeni ilmoitti laivan saavuttua satamaan, että lämpötila nousee päivän aikana lähelle kolmeakymmentä astetta. Pian aamiaisen jälkeen lähdimme kaupungille, joka olikin aivan lähellä, koska laivan satamapaikka oli aivan vanhankaupungin kyljessä. Sataman vieressä oli takseja odottamassa asiakkaita, ja mekin otimme taksin, joka vei meidät ajelulle Rodoksen kaupunkiin ja sen ympäristöön. Kuljettajamme pääsi ajamaan myös Rodoksen keskiaikaiseen vanhaankaupunkiin, joka on kävelyaluetta, koska hänen kaverinsa oli kaupungin muurin portilla ja päästi hänet ajamaan sisään. Vanhankaupungin kierroksen jälkeen kuljettajamme esitteli meille sekä Rodoksen läntisen että itäisen rannan ja vei meidät siihen Rodoksen osaan, jossa näimme antiikin ajan akropoliksen, stadionin sekä Apollon temppelin rauniot.

Keksiaikainen Rodoksen vanhakaupunki on muurien ympäröimä alue, jonka kadut ovat kapeita ja jossa on muun muassa palatseja, kirkkoja ja torneja. Vaikka ollaan jo lokakuussa, vanhakaupunki oli tupaten täynnä turisteja. Katujen varsilla on pääasiassa turistimyymälöitä, kahviloita ja ravintoloita. Tuli selväksi, että suomalaiset käyvät runsain joukoin lomailemassa Rodoksella, koska kaupungissa niin monet paikalliset osaavat joitakin suomen sanoja ja joissain ravintoloissa ruokalistankin saa suomenkielisenä.

Turisteja houkutellaan kahviloihin ja ravintoloihin niiden ulkopuolella, mikä tuntui välillä vähän kiusalliselta. Taksinkuljettajammekin, joka oli mukava mies ja vei meidät kiinnostaviin paikkoiin, alkoi jossain vaiheessa selittää, että meidän kannattaisi tehdä hänen kanssaan pidempi kierros Rodoksen saarella eikä ihan vähällä uskonut, että meille riitti se tunnin kierros, josta olimme alun perin sopineet.

Söimme Rodoksen vanhankaupungin ravintolassa lounaaksi mustekalaa ja lounaan jälkeen palailimme laivalle. Iltapäivällä kävimme jälleen englantilaisella iltapäiväteellä Kuningattaren huoneessa. Tänään teenjuojia viihdytti harpisti Marta Kaszap. Illalliselle ryhmämme kokoontui Britannia-ravintolaan. Juuri muulloin emme ryhmämme jäseniä ole nähneetkään kuin illallisella. Huomenna meille on kuitenkin järjestetty yhteinen päiväretki.

Illallisen jälkeen Royal Court Theatressa esiintyi nelihenkinen The Beatles Experience, joka esitti Beatles-yhtyeen musiikkia. Kuulimme tuttuja Beatles-kappaleita, vaikka muutamia jäinkin kaipaamaan, nimittäin Yesterday, Michelle, ja Girl, jotka aikoinaan olivat Beatlesien lauluista omia suosikkejani jäivät kuulematta. Kaikesta huolimatta esitys oli viihdyttävä.

Kahdesta Kreikan saaresta, joilla olemme tällä risteilyllä käyneet käyneet, Mykonos oli rauhallisempi, hillitympi ja siksi minusta mukavampi kuin Rodos. Vaikka Mykonoksellakin oli paljon turisteja, siellä sai kulkea rauhassa ilman, että koko ajan joku olisi ollut äänekkäästi houkuttelemassa ravintolaansa tai myymäläänsä ostoksille.