Viikon keskivaiheilla tapasin Leilan ja kävimme lounaalla Porvoossa Rihkamatorin kulmassa Zum Beispiel -ravintolassa, jossa ruoka on aina ollut hyvää, niin nytkin. Söin lohi-parsakaalikeittoa, jossa oli mukana parsakaalin lisäksi myös parsaa. Rianan kanssa vietin sitten lopun iltapäivän.

Ritarihuone Helsingissä.

Järvenpään yhteiskoulun ja lukion senioreiden kevätretkikohde oli tällä kertaa Ritarihuone, josta oli varattu opastettu kierros meidän ryhmällemme. Kevätretkeen osallistui viime hetken poisjääntien jälkeen 14 senioria. Ennen Ritarihuoneelle menoa kävin verenluovutuksessa Sanomatalossa, koska nyt oli sopiva hetki luovutukselle, kun Amerikasta paluustakin oli yli kuukausi.

Tunnin mittainen opastus oli kiinnostava, ja vaikka olenkin muutaman kerran käynyt Ritarihuoneella, oppaamme kertoi kiinnostavia asioita rakennuksesta, sen historiasta sekä nykyisyydestä ja suvuista, joiden vaakunoita Ritarihuoneen pääsalin seinällä oli kaikkiaan 357. Kun opastuskierroksen päätyttyä poistuimme paikalta, oven ulkopuolella oli pitkä jono, koska samana iltana Ritarihuoneella oli Open Helsinki -tapahtumaan liittyen kaksi opastettua kierrosta. Kävelimme lyhyen matkan Café Engeliin, jossa joimme kahvit ja söimme herkullisia leivonnaisia.

Akvarelli Rajamäen tehtaiden alueesta ja rakennuksista.

Perjantaina 19.5. Rajamäen viinatehtaan museo avattiin yleisölle. Koska "Suomen alkoholilain mukaan viinan esittely museossa katsotaan sen myynninedistämiseksi", vuonna 1963 perustettuun Rajamäen viinatehtaan tehdasmuseoon on tähän asti ollut yleisökielto. Kun museo nyt avattiin yleisölle, mekin olimme varanneet paikat avajaispäivän ensimmäiseen opastuskierrokseen. Museon opas kertoi meille alkoholin kotipoltosta sekä tehdasvalmistuksesta ja myös monista alkoholiin ja alkoholilainsäädäntöön liittyvistä kummallisuuksista. Rajamäen tehdasmuseo toimii kolmessa kerroksessa ja kerroksesta toiseen kuljetaan rautaisia kierreportaita pitkin, mikä on varmaan monelle huonojalkaiselle sekä korkean paikan kammosta kärsivälle vaikea haaste. Rajamäen tehdasmuseon esitteestä poimittua: ”Rajamäen tehdasmuseo - piripintaan täynnä historiaa”. ”On viimein aika korkata kaikelle kansalle puoli vuosisataa salattu Rajamäen tehdasmuseo, maistiainen tislattua menneisyyttä.”

Olemme käyneet aikaisemmin myös Koskenkorvan viinatehtaan museossa, jonka yhteydessä toimivan Koskenkorvan Trahteerin tiloissa olemme myös järjestäneet yhden sukutapaamisistamme, vuonna 2014. Sukutapaamisen yhteydessä Koskenkorvan Trahteerin isäntäväki esitteli meille myös museota ja sen esineistöä. Eiköhän meillä nyt siis jo ala olla aika hyvä käsitys viinan ja sen valmistuksen historiasta Suomessa.

Tango!-konsertin käsiohjelma.

Lauantai-illaksi olin hankkinut meille, pojille ja miniöille liput Kansallisoopperaan Tango! Buenos Airesista Seinäjoelle -konserttiin. Tämä on jo toinen kerta, kun kansallisooppera esittää näitä tangokonsertteja, ja ne ovat aina olleet hyvin suosittuja, niin nytkin, tilaisuus oli viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty. Meidän lippumme oli hankittu jo tammikuussa.

Kirsikat kukkivat Roihuvuoren japanilaistyylisessä puutarhassa.

Matkalla Kansallisoopperaan poikkesimme Roihuvuoressa, jonka japanilaistyylisessä puutarhassa kirsikkapuut parhaillaan kukkivat. Joidenkin puiden kukinta oli hyvinkin runsasta, mutta puutarhassa oli myös kirsikkapuita, joiden kukinta oli tänä keväänä aikaisempia vuosia vaatimattomampaa. Lieneekö erikoinen kevätsää saanut tämän aikaan?

Tango!-konsertti oli ensimmäisestä tahdista viimeiseen täydellistä tangon hurmiota. Kansallisoopperan orkesteri, laulusolistit Jyrki Anttila, Angelika Klas, Jyrki Korhonen, Arja Koriseva, Mika Pohjonen, Johanna Rusanen, Waltteri Torikka ja Jorma Uotinen, tanssijat, bandoneonistit, sekä myös juontajana toiminut Jorma Uotinen tarjosivat sellaisen tangoillan, että harvoin moista pääsee kokemaan. Katja Koukkulan ja Jussi Väänäsen koreografia sekä parin omat tanssiesitykset olivat huikaisevan näyttäviä ja taidokkaita.

Tango!-illan aikana kuultiin ja nähtiin sekä argentiinalaisten että suomalaisten säveltäjien tangoja soitettuna, laulettuja sekä tanssittuna. Olipa hieno teko Kansallisoopperalta järjestää tällainen tangolle omistettu ilta. Yleisö selvästi piti näkemästään ja kuulemastaan ja esiintyjätkin näyttivät nauttivan suuresti. Ilta oli muutenkin miellyttävässä seurassa erittäin onnistunut.

P1120084 (2).JPG

Netta Tiitisen taidetta (2016).

Sunnuntaina käytiin LeipomoKahvila N´avettassa riistakeittolounaalla, ja sen jälkeen ajettiin vielä Gumbostrand Konst & Formiin katsomaan Netta Tiitisen näyttelyä, joka on esillä enää viikon ajan. Järvenpäässä asuva Netta Tiitinen (s. 1980) on tämän ajan nuoria taiteilijoita, joka on tunnettu erityisesti lapsiaiheisista teoksistaan. Oma poika Jermu toimii kuulemma mallina leikkikalupalkalla. Tiitisen taulut olivat kauniita, rauhallisia ja väritykseltään hillittyjä.