DSCN3484 (2).JPG

The Sunshine State ei ole aina aurinkoinen.

Takamaa-Haavisto Duo esiintyy Suomi Talossa.

Floridassa ollaan taas. Eilen torstaina lähdettiin aamulla kotoa taksilla lentokentälle ja kun tultiin lentokentälle, huomattiin, että Antin lentolaukku oli jäänyt kotiin. Siinä ei sitten auttanut muu kuin, että Antti istahti takaisin taksiin ja kävi hakemassa laukun kotoa. Taksinkuljettaja, vaikka on meidän naapurista, ei mokoma antanut yhtään alennusta toisesta keikasta, vaan päinvastoin se oli kalliimpi ja selityksenä se, että matka ei alkanut Sipoosta. Se ei ollut ihan reilua. Aikaa oli onneksi varattu niin runsaasti, ettei tullut kiire.

Viikon verran ennen matkan alkamista Finnairilta oli taas tullut tarjous business-luokan paikoista 340 euron lisähinnalla hengeltä ja olimme ottaneet ne, koska matka kesti sentään 11 tuntia. Lentomatka meni hyvin ja Miamista jatkoimme junalla Boynton Beachiin, jossa Kaija ja Matti olivat meitä vastassa.

Tänään aamulla menimme aamiaiselle John G’s -ravintolaan Manalapanille noin viiden kilometrin päähän. Kun aamiaisen jälkeen olimme lähdössä kotiin, auto ei startannut. Matti oli jo edellisenä päivänä sanonut, että auton akku pitäisi varmaan vaihtaa, vaikka auto oli koko meidän poissaolomme ajan ollut ylläpitolatauksessa, ja vaihto olikin suunnitelmissa aamiaisen jälkeen. Auto ei siis käynnistynyt ja satoi rankasti. Tilasimme taksin, jota jouduttiin odottamaan 40 minuuttia. Matti tuli sitten käynnistyskaapeleiden kanssa Antin avuksi käynnistämään autoa, johon sen jälkeen vaihdettiin uusi akku. Täällä on kyllä täysin pulassa, jos auton kanssa tulee ongelmia, kun ei ole julkista liikennettä eikä taksin saantikaan ole helppoa.

Floridan Pohjalaiset -yhdistys viettää 40-vuotisjuhliaan ja tämän viikonlopun aikana järjestetään erilaisia tilaisuuksia juhlan kunniaksi. Tänään iltapäivällä järjestetiin Suomi Talossa Floridan Pohjalaisten jäsenille vastaanotto, jonka kunniavieraina olivat Lantanan kaupungin edustaja ja Lantanan suomalaisen ystävyyskaupungin Lapuan kaupunginjohtaja Arto Lepistö. Lantanan ja Lapuan ystävyyskaupunkisopimus solmittiin kesäkuussa vuonna 1979.

Iltäpäivän tilaisuudessa nostettiin malja 40 vuotiaalle yhdistykselle, syötiin lohileipiä ja juotiin kakkukahvit. Lantanan ja Lapuan johtajat puhuivat ja musiikkiohjelmasta huolehti Takamaa-Haavisto Duo. Yhteislauluna esitettiin Heikki Pertun säveltämä ja sanoittama ”Made in Pohjanmaa” -laulu.  Pohjalaiset kertoivat myös kaskuja ja muistojaan Pohjanmaalta.

Juhlaohjelmaan kuului myös illalla esitetty kotimainen elokuva ”Lakeuden kutsu” vuodelta 2000. Elokuva perustuu Antti Tuurin romaaniin (1997), josta hän sai Finlandia palkinnon. ”Lakeuden kutsu” on jatko-osa elokuville ”Pohjanmaa” ja ”Ameriikan raitti”. Tässä elokuvassa Kauhavalta kotoisin oleva Erkki Hakala palaa Floridasta kotiseudulleen Pohjanmaalle, jonne hänen vaimonsa Kaisu on palannut jo aikaisemmin. Kun Kaisu lähti Amerikasta Suomeen, hän odotti lasta ja sen jälkeen hän on saanut lapsen myös toisen miehen kanssa. Erkin palattua hän ja Kaisu aloittelevat uudelleen yhteistä elämää. Elokuvan on ohjannut Ilkka Vanne ja sen pääosissa esiintyvät Kari Väänänen ja Mari Rantasila. Elokuva oli viihdyttävä ja sen tarina oli kiinnostava.