P1060985.JPG

Kansallisbaletin tämän syksyn ohjelmistossa on ensimmäisenä esityksenä Romeo ja Julia -baletti. Willian Shakespearen kirjoittama ja Veronaan sijoittama näytelmä Romeo Montaguesta ja Julia Capuletista on hyvin tuttu ja olemme Antin kanssa nähneet sen balettiesityksenäkin joitakin kertoja. Nyt Kansallisoopperassa esitettävän Romeo ja Julia -baletin koreografian on tehnyt slovakialaissyntyinen Natália Horecná, joka on palkittu vuonna 2014 Euroopan parhaana nuorena koreografina. Tämänkertainen Romeo ja Julia ei ole perinteinen klassinen balettiesitys, vaan siinä on yhdistetty klassisen baletin elementtejä sekä modernia näyttämöilmaisua. Baletin musiikki on Sergei Prokofjevin.

Tänään oli ennen balettiesitystä teosesittely ja mekin osallistuimme Antin kanssa siihen. Teosesittelyssä Heidi Alm kertoi kansallisbaletin aikaisemmista Romeo ja Julia -baleteista, tämän baletin koreografian tekijästä ja baletin tapahtumista. Teosesittely oli erinomainen ja se olikin tarpeen, koska tämä baletti poikkesi niin paljon aikaisemmin näkemistämme, ettemme olisi ilman teosesittelyä pysyneet mukana kaikissa baletin juonenkäänteissä, kun esiintyjäjoukossa oli vielä tuttujen henkilöiden lisäksi myös henkiä ja kuoleman mustia lintuja.

Baletin alkajaisiksi Romeo istahtaa lavan reunalle ja sytyttää tupakan. Perustarina on tuttu; Toisilleen vihamielisten sukujen nuoret Romeo ja Julia tapaavat ensimmäisen kerran tanssiaisissa ja rakastuvat ensisilmäyksellä, vaikka heidän perheensä eivät sitä hyväksykään. Julian pitäisi mennä naimisiin Parisin kanssa, mutta sitä Julia ei halua tehdä, koska hän on rakastunut Romeoon. Isä Lorenzo haluaa auttaa Romeota ja Juliaa ja kertoo Julialle rohdosta, jota nauttimalla Julia voisi vaipua kuolemankaltaiseen uneen. Näin voitaisiin viivästyttää Julian ja Parisin häitä. Isä Lorenzo valmistaa Julialle rohdon, jonka Julia nauttii ja vaipuu uneen. Erilaisten vaiheiden kautta Romeo löytää nukkuvan Julian kirkosta ja luulee hänen olevan kuollut. Romeo surmaa itsensä. Kun Julia herää unesta, hän näkee Romeon kuolleena ja surmaa itsensä.

Romeo ja Julia -baletti herätti meissä hieman ristiriitaisia tunteita. Esiintyjät olivat hyviä ja he ilmaisivat tunteitaan voimakkaasti paitsi liikkeillään, myös eleillään ja ilmeillään sekä poikkeuksellisesti paikoin myös äänellään. Tanssit olivat hyvin baletillisia, mutta kun tanssijat tanssivat sukkasillaan eivätkä balettitossuilla, se tuntui välillä vähän häiritsevältä. Esityksessä oli niin paljon väkeä ja tapahtumia, että itse Romeon ja Julian rakkaustarina jäi välillä sivuosaan. Esitys kannatti kyllä nähdä, ja kun olimme hankkineet liput Helsingin Sanomien kaksi yhden hinnalla -lukijatarjouksesta, se ei tullut edes kovin kalliiksi.