Koulukaupunkini Järvenpää viettää tänä vuonna kauppalaksitulonsa 70-vuotisjuhlavuotta. Vaikka asuin lapsena ja nuorena Sipoossa, kävin koulut Järvenpäässä. Koska neljän kilometrin päässä oleva Haarajoen kansakoulu oli meitä lähin suomenkielinen kansakoulu, haimme ja saimme luvan käydä kansakoulua Järvenpään puolella. Järvenpään yhteiskoulu puolestaan oli lähin oppikoulu. Järvenpäästä tuli kaupunki vuonna 1967, jolloin olin lukiossa. Isä kävi töissä Järvenpäässä Osuuskauppa Ahomaassa, ja ostoksilla käytiin myös Järvenpäässä, joten kaupunki oli siihen aikaan hyvinkin tuttu, ja tuleehan siellä edelleenkin käytyä useita kertoja vuodessa. Siksi luennot Järvenpään historiasta ja nykypäivästä kiinnostavat.

Järvenpään kylä mainitaan vanhoissa kartoissa jo 1500-luvun puolivälissä, jolloin Järvenpäässä oli luultavasti kahdeksan taloa. Järvenpään kylä oli tuolloin osa Tuusulaa. Tuusulalaiset kuuluivat Sipoon seurakuntaan, mutta koska heillä oli pitkä matkan Sipooseen kirkkoon (Sipoon Vanha kirkko), Tuusulaan perustettiin vuonna 1643 kappeliseurakunta, joka edelleen oli Sipoon seurakunnan alaisuudessa. Tuusula erkani Sipoosta lopullisesti vuonna 1653. Järvenpään kylä erotettiin Tuusulasta kauppalaksi vuonna 1951.

 

Vanhankylän kartano.JPG

Vanhankylän kartano. Järvenpään kartanon päärakennus on purettu. Oma kuva.

Järvenpään juhlavuoden ensimmäisen luennon ”Kartanoitten ja rautatien Järvenpää”, piti keskiviikkona Tuula Siltasari-Peltonen, Bjarne Westermarckin perinneyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, ja se striimattiin Järvenpään YouTube-kanavalla. Luennossa käytiin läpi Järvenpään kartanon ja Vanhankylän kartanon historiaa ja vaikutusta Järvenpään alueen kasvuun ja kauppalan syntyyn vuonna 1951 sekä rautatien merkitystä Järvenpään kehitykselle.

 

Järvenpään asemarakennuksen muistolaatta.jpg

Järvenpään asemarakennuksen seinässä olevassa muistolaatassa kerrotaan, että Järvenpään asema avattiin liikenteelle 17.3.1862. (Kuvaaja Mikko Ahvenlampi, 1980, Rautatiemuseo, finna.fi).

 

Järvenpään asema.jpg

Jävenpään rautatieasema 1950-luvulla (Rautatiemuseo, finna.fi).

Järvenpään rautatieasema on vuonna 1862 valmistuneen Helsinki - Hämeenlinna -radan varrella oleva alkuperäinen asema. Asemarakennuksen suunnittelijana on pidetty lääninarkkitehti Carl Albert Edelfeltiä, ja asemarakennus valmistui jo vuonna 1858.