20170915_190015.jpg

 

Saapa nähdä, millaisia tuloksia saan aikaiseksi kuntoiluprojektilla, jonka aloitin käymällä tapaamassa Personal Traineria. Hänen kanssaan kartoitimme, millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on ollut, kun olen Personal Traineriin ottanut yhteyden. Tavoitteet ovat hyvinkin maltillisia, mitään rajuja toimia ei ole suunnitelmissa, mutta jotain nyt piti kuitenkin ruveta tekemään, kun yhdenkin kerroksen portaiden nouseminen alkoi tuntua työläältä ja kun hissi alkoi tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta aina, kun se oli tarjolla. Kotona ollessa lukeminen ja Netflix-sarjojen katsominen ovat jo pitkään olleet mieluisia huvituksia ja ulos lähtemättömyydelle on aina löytynyt hyviä syitä.

Ritvan kanssa olemme jatkaneet kuvakirjaprojektia, josta pian kolmasosa on valmiina. Tavoitteena on saada kirja tämän syksyn aikana valmiiksi. Tein myös kotona taas yhden oman kuvakirjan, joka valmistui parissa päivässä muutaman tunnin tekemisellä, kun kaikki kirjaan tuleva kuvamateriaali oli valmiina samassa paikassa.

Seurakunnan kautta saamaani ystävää olen käynyt tapaamassa kerran viikossa, ja meillä on ollut rattoisia juttutuokioita. Olemme molemmat syntyneet Etelä-Pohjanmaalla naapuripitäjissä; hän on syntynyt Isossakyrössä ja minä Ilmajoella. Jutustelun lomassa olen ehtinyt lukea vain vähän kerrallaan Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajan Suomi -romaania, jossa on sata itsenäisen Suomen vuotta ja sata Mielensäpahoittajan tarinaa. Lähetän kirjan Sveitsiin heti, kun se on luettu. Äitini puoleisen suvun seuraava sukutapaamisemme on muuten kahden vuoden kuluttua Isossakyrössä Orisbergin kylässä, ja siksi olen jo vähän tutustunut Isonkyrön historiaan, joka onkin osoittautunut kiinnostavaksi.

Susanna Haaviston käsikirjoittama ja ohjaama "Siks' oon mä suruinen" - suomalaisen tangon tarina -konsertti Kerava-salissa aloitti koko syksyn kestävän konserttikiertueen, jolla esiintyvät Juha Tikan tango-orkesteri, Amadeus Lundberg, Hannu Lehtonen ja Teemu Roivainen. Olimme Antin kanssa konsertissa, jonne olin houkutellut myös Martin ja Kirstin, Merjan ja Keijon sekä Kaijan. Konsertin laulusolistit paitsi lauloivat, myös kertoivat suomalaisen tangon tarinaa alkaen vuodesta 1913, jolloin tango tuli Suomeen. Ensimmäinen varsinainen suomalainen tango oli Toivo Kärjen säveltämä ja Kerttu Mustosen sanoittama Liljankukka. Konsertissa kuultiin erityisesti Toivo Kärjen, Unto Monosen ja Olavi Virran säveltämiä tuttuja tangoja. Konsertti oli hieno kokonaisuus ja esiintyjät olivat tangon taitajia.

Viime viikon lauantaina ajoin äidin ja isän kanssa Saloon Ritvalle ja Pekalle auton takakontti puolillaan matonkuteita, joista Ritva on luvannut kutoa Hilkalle Sveitsiin räsymattoja. Salon käsityökeskuksessa oli juuri sinä päivänä avoimet ovet ja Ritva vei äidin ja minut sinne katsomaan, mitä kaikkea käsityökeskuksessa tehdään. Siellä oli valtaisa määrä kangaspuita, joissa oli tekeillä erilaisia kudontatöitä. Näytteillä oli myös valmiita käsitöitä, joista aika iso osa oli sinivalkoisia Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Sunnuntaina ajoimme Antin kanssa Kirkkonummelle Päiviä, Jannea ja Juuliaa tapaamaan. Juuso oli metsästysreissulla Suomussalmella. Rianankin kanssa olen tavannut ja kaikkea mukavaa puuhaillut.