Hiukan piti jännittää, että pääsenkö lähtemään Sveitsiin suunnitelman mukaisesti, kun Postin tukilakot vaikuttivat myös lentoihin. Maanantaina lähes kaikki Finnairin lennot Helsinki-Vantaalta oli peruttu ja lakon sanottiin vaikuttavan vielä tiistainakin. Onneksi tiistain lennot lähtivät suurin piirtein normaalisti, ja siis myös Finnairin aamulento Geneveen lähti aikataulun mukaan. Matkustajia oli kuitenkin kehotettu, mikäli mahdollista, matkustamaan vain käsimatkatavaroiden kanssa, koska matkatavaroiden käsittelyssä oli odotettavissa viiveitä.

Kone saapui aikataulussa Geneveen, ja Tanja oli lähettänyt minulle puhelimeen lipun junamatkalle lentokentältä St. Mauriceen. Genevenjärven maisemat näyttivät junan ikkunasta marraskuussakin kauniilta. Hilkka ja Fransu olivat junalla vastassa ja lounaaksi syötiin ihanaa purjopiirakkaa, johon purjot oli kasvatettu omassa maassa sekä omenapiirakkaa. Iltapäivällä käytiin Hilkan ja Fransun kanssa kävelemässä Laveyn kylässä ja illalla syötiin raclettea.

Cailler.

Keskiviikkona oli sateinen päivä, onneksi ei kuitenkaan satanut yhteen menoon, vaan välillä oli poutaakin. Söimme lounaaksi alsasilaista choucroutea, eli hapankaalia, makkaroita, erilaisia lihoja ja kinkkua. Illaksi Tanja oli kutsunut Hilkan, Fransun ja minut syömään uuteen kotiinsa Grandson - Yverdon-les-Bainsiin. Sitä ennen ajettiin iltapäivällä Cailler-Nestlen suklaatehtaalle Brocin pikkukaupunkiin. Vierailun aluksi tutustuttiin museokierroksella suklaan tarinaan; atsteekkien kaakaoseremonioista tämän päivän innovaatioihin. Nähtiin myös, miten kaakaopavuista ja muista raaka-aineista valmistetaan erilaisia herkullisia suklaatuotteita. Kierroksen päätteeksi päästiin myös maistelemaan erilaisia suklaita. Tarjolla oli niin monta erilaista suklaata, etten edes minä, suuri suklaan ystävä, jaksanut maistaa jokaista lajiketta. Maistiaisten jälkeen katsottiin vielä videoesitys.

Vuonna 1819 François-Louis Cailler perusti Sveitsin vanhimman, edelleenkin toiminnassa olevan suklaabrandin. Tänä vuonna vietetään siis tämän tapahtuman 200-vuotisjuhlaa. Aluksi suklaata valmistettiin Genevenjärven rannalla Veveyssä, mutta vuonna 1898 valmistui Brociin tehdas, jossa alettiin valmistaa erityisesti maito- ja hasselpähkinäsuklaata.

Vuonna 2010 avattiin Brocissa vierailukeskus Maison Cailler, jossa vierailijat pääsevät kaikilla aisteillaan tutustumaan suklaaseen ja sen valmistukseen. Paikassa vierailee vuosittain yli 400 000 kävijää, ja se onkin tosi kiinnostava eikä vähiten siksi, että erilaisia suklaita pääsee maistelemaan.

Suklaatehtaalta ajettiin Grandsoniin, jossa Tanja teki meille kurpitsakeittoa. Fransu oli tehnyt edellisenä iltana vihannesterriinin, jonka hän toi Tanjalle ja jota myös söimme. Ilta vierähti nopeasti ja mukavasti.

Torstaina suomensimme Hilkan kanssa Fransun ranskaksi kirjoittamia mökkiohjeita, joiden avulla heidän kesämökillään vierailevat saavat muun muassa veden, lämmityksen ja saunan toimimaan. Minä opettelin hieman lankuttamista, josta olen kuullut puhuttavan mutta josta minulla ei ollut aiemmin mitään käsitystä. Tuntui rankalta mutta tehokkaalta. Illalla Mikael ja Stephanie kutsuivat meidät kotiinsa. Sinne pääsee suoraan Hilkan ja Fransun puolelta kellarikäytävää pitkin. Istuimme heidän viinikellarissaan, jonne Mikael on rakentanut mukavan oleskelutilan. Pastaillallisen söimme kaikki yhdessä Hilkan ja Fransun puolella.

Perjantaina satoi, mutta päätimme kuitenkin lähteä lounaan jälkeen ajamaan Montreuxin joulumarkkinoille. Onneksi sade loppui ja pääsimme kiertämään markkina-alueen, jossa oli kymmenittäin erilaisia kojuja ja myynnissä oli syötävää, juotavaa ja monenlaisia lahjatavaroita. Jouluiset tuoksut, musiikki ja koristeet toivat pilviseen säähän joulun tunnelmaa. Näillä markkinoilla kävimme viime vuonnakin, kun olimme Kaijan kanssa Hilkan ja Fransun vieraina. Illalla Samuel oli Lausannessa uintiopetustehtävissä ja Mikael ja Stephanie salibandyharjoituksissa, joten söimme fondyyta kolmistaan; Hilkka, Fransu ja minä. Muutaman mukavan päivän jälkeen matkustin kotiin lauantaina.

ps. Maanantaina soiteltiin Hilkan kanssa ja kuulin häneltä, että perjantain ja lauantain välisenä yönä kolmen aikoihin Sveitsissä oli ollut maanjäristys, joka oli ollut voimakkuudeltaan yli kolme Richterin asteikolla ja että heidänkin kivitalonsa oli tärissyt. Minä en tiennyt siitä mitään eivätkä Hilkka ja Fransukaan, mutta Stephanie oli herännyt tärinään.