Vuoden 2018 alkamista juhlistimme vuosi sitten pari päivää etuajassa lastemme perheiden kanssa, kun kävimme Helsingin Kaupunginteatterissa katsomassa Myrskyluodon Maija -musikaalin.

Vuoden aikana on juhlittu erilaisia merkkipäiviä. Lastenlasten syntymäpäiviä vietettiin tammi-, heinä- ja elokuussa. Hennan ja Jarnon kihlajaisia juhlittiin toukokuussa Landbossa. Äidin ja isän 70-vuotishääpäivää viettämään kokoonnuttiin heinäkuussa Onkimaalle kesämökille. Heikin ja Outin lapsen Aarnen kastejuhlaa vietettiin syyskuussa Luumäellä. Hennan Jarnolle järjestämiä yllärisynttäreitä juhlittiin Porvoossa lokakuussa. Näiden lisäksi vuoden mittaan on syöty lounaita ja juotu kahveja muidenkin päivänsankareiden kunniaksi. Yhteisiä lounaita on syöty perheenjäsenten ja ystävien kanssa runsaasti myös ilman sen kummempia juhlan aiheita. Onhan se jo itsessään juhlaa, kun kokoonnutaan yhteen.

Tämän vuoden ensimmäisen ulkomaanmatkan teimme Antin kanssa helmikuussa, jolloin vietimme runsaat kolme viikkoa Floridassa. Ihailimme auringonnousua Lantanan rannassa, kävimme Wakodahatchee Wetlands -kosteikkoalueella, jossa asustaa ja pesii runsaasti erilaisia lintuja ja jossa alligaattorit ja kilpikonnet uiskentelevat ja iguaanit viihtyvät. Talvi oli Floridassa poikkeuksellisen kylmä ja siksi suuri joukko manaatteja  oli lämmittelemässä manaattilaguunassa West Palm Beachissa. West Palm Beachin Mounts Botanical Garden on ollut yksi lempipuutarhoistamme. Siellä oli nyt menossa näyttely "Rantaan huuhtoutunut - taidetta merten pelastamiseksi: puutarha kohtaa meren". Puutarhassa oli kymmenen vaikuttavannäköistä taideteosta, jotka oli käsityönä rakennettu valtameristä löytyneistä muovijätteistä.

Teimme myös risteilyn Bahamalle. Laiva lähti alkuillasta West Palm Beachista, oli perillä Bahamalla seuraavana aamuna ja lähti paluumatkalle saman päivän iltana ja oli perillä West Palm Beachissa seuraavana aamuna. Bahamalla otimme taksin, joka kuljetti meitä päivän aikana muun muassa vanhalle majakalle ja puutarhaan. Puutarhassa näimme trooppisia kasveja ja eläimiä.

Elokuun lopussa matkustimme viikoksi Etelä-Ranskaan. Lensimme Nizzaan ja majoituimme Place Massénan lähellä olevaan hotelliin, josta oli lyhyt matka vanhaankaupunkiin ja rantakadulle. Nizzasta teimme tutustumisretkiä lähiseudulle. Kävimme Antibesissä, Villefrance-sur-Merissä, Ezessä, Monacossa ja Monte-Carlossa. Teimme myös laivamatkan Nizzan kaupungin lähivesillä. Nizzan pienissä ravintoloissa ruoka oli erittäin maukasta, tarjolla oli paljon kalaa.

Syys-lokakuussa teimme kahden viikon matkan Japaniin. Tutustuimme Tokioon ja viikon ajan matkasimme risteilylaivalla Japanin pohjoisimman saaren Hokkaidon ympäri. Laiva kävi myös Venäjälle kuuluvalla Sahalinin saarella. Sahalinin lisäksi pääsimme risteilymatkan aikana tutustumaan Kushiroon, jonka kiinnostavin nähtävyys olivat harvinaiset mantsuriankurjet. Otarussa tutustuimme sillinkalastuksella varallisuutensa hankkineen japanilaisen perheen elämään menneinä vuosikymmeninä, ihailimme Otarun kanaaleja ja pääsimme maistamaan sakea ja tutustumaan saken valmistukseen. Hakodaten vilkkaan aamutorin sadoissa myyntikojuissa oli myynnissä erilaisia kaloja ja mereneläviä. Tokiossa tutustuimme sekä buddhalaiseen että shintolaiseen temppelialueeseen. Shintolaistemppelialueella pääsimme seuraamaan hääkulkuettakin. Japanilainen ruoka oli erittäin hyvää, syötiin paljon sushia, kalaa ja mereneläviä.

Marraskuun lopussa matkustin Kaijan kanssa viikoksi Sveitsiin Hilkan ja J-F:n luokse. Viikkoon sisältyi paljon kiinnostavaa ohjelmaa; käytiin Crans-Montanassa ja Sionissa, kiivettiin vuoren rinteellä olevaan kappeliin, käytiin St.-Mauricen luostarikirkossa, tutustuttiin Chaplin-museoon, tehtiin laivamatka Genevenjärvellä, oltiin viininmaistajaisissa suomalaisen viininviljelijän Tutan viinitilalla, käytiin Montreaux'n joulutorilla, Sierressä oltiin Pyhän Katariinin markkinoilla ja Aiglessa käytiin juusto- ja suklaaostoksilla.

Kulttuuritapahtumista, joihin vuoden aikana osallistuimme, suuri osa liittyi sadan vuoden takaiseen Suomen sisällissotaan. Lahden kaupunginteatterissa katsoimme yhden päivän aikana Täällä pohjantähden alla -näytelmän osat 1 ja 2, osa 1 esitettiin päivänäytöksenä ja osa 2 iltanäytöksenä. Tuusulanjärven taiteilijakodeissa kävimme sekä katsomassa näyttelyitä ja näytelmiä että konserteissa. Savonlinnan oopperajuhlilla kävimme kesällä, samoin Naantalin musiikkijuhlilla ja Urkuyö ja ooppera -festivaalin konsertissa sekä Pellingin Musiikkipäivillä. Yksi kesän hauskimmista tilaisuuksista oli Jokiteatterin esittämä Kesäillan valssi 2 -musiikki-iloittelu Porvoon Emäsalossa.

Tänä vuonna lukemistani kirjoista monet ovat käsitelleet vuoden 1918 tapahtumia. Näistä kirjoista ehkä parhaiten on jäänyt mieleen Jari Järvisen Finlandia-palkintoehdokkaana ollut Kosken kahta puolta -romaani.

Kotimme pihapiirissä on seurattu lintujen ja metsän eläinten touhuja. Talvella lintujen ruokintapaikalla nähtiin lintujen lisäksi metsäkauriita, jäniksiä, oravia ja jopa näätä, mäyrä ja kettukin on nähty. Keväällä ja kesällä seurattiin telkkien ja pikkulintujen pesintää pihan pöntöissä.

Sipoon suomalaisen seurakunnan ystäväpalvelutoiminnassa olen ollut mukana ja menneenä kesänä olin toista kautta Sipoon vanhassa kirkossa vapaaehtoisoppaana. Myös Järvenpään yhteiskoulun ja lukion senioriyhdistyksen hallituksen toiminnassa olen ollut mukana.

Menneestä vuodesta voimme olla kiitollisia ja tulevalle vuodelle on jo kaikenlaisia suunnitelmia, toiveita ja ajatuksia olemassa. Tärkein toive on kuitenkin se, että maailmassa säilyisi rauha ja että läheisemme ja me itsekin pysyisimme terveinä.